2015. június 20., szombat

Legutóbbi Zöldüléseim

- avagy mi változott a saját házam táján az ÖkoKör alatt?

Nos, indítsunk azzal, hogy fél évvel ezelőtt még egyáltalán nem ilyenek voltak az elképzeléseim, hogy merre Goes Eva Organic. A tervekben tanya, kecskék, zöldségtermesztés, off-grid (hálózaton kívüli) életmód szerepelt. Másképp organikus. Most ismét városlakó lettem, bár nem a főváros, nekem már ez is hatalmas fellélegzés. Abból főzzünk tehát, amink van! Hogyan lehet ezt az értékrendet követni ismét társasházban, a harmadikon?

Talán még sikeresebbnek is érzem újratervezésében a projektet, mint annak előtte. Ki tudja miért? A terv volt nagy? Én voltam kicsi? Rossz időzítés? Vagy az univerzum egy szívtelen ribanc? Tényleg nem tudom. Az álmok átalakulása is egy veszteség, egy elgyászolt lehetőség, egy kis fájdalom táptalajnak, amiből új álmok hajtanak.

És íme a sarjak, amelyekkel összefonódva élem a mindennapokat (az ökokör témák mentén fűzöm rendszerbe őket):

1. Házi Gazda(asszony) - háztartási pénzügyek, tervezés:
Boldi alap
- Minden forintocska költést felírok, mire ment el. Sosem voltam egy nagyon rendszeres ember, se igazán a számok barátja, matek tagozat és közgáz egyetem ide vagy oda. Ez hatalmas lépés nekem. Excelben összesítem, költségcsoportokat hoztam létre, monitorozok. Még ilyet!
- Megtakarítok, a neve Boldi alap. Amely egy befőttes üveg, 100 és 200 Ft-osok tengervíz fölötti szintje emelkedik benne. Tudom, lehet ezt komolyabban is csinálni, de nekem most így tetszik! :)
- Rendszeresen selejtezem a cuccainkat, és elcserélem, elajándékozom a számomra nem szükséges dolgokat (Éljen a Suska! ami nem is csak közösségi cserebere, hanem életforma)
- Nagyon figyelek, hogy ne pazaroljunk, főleg élelmiszert de bármi mást se - erről még írok a kajánál
- Nagyjából kialakult takarítási és életvezetési rendem van (még fejleszthető, de működik), köszi Urban Eve! Idő volt, mire bevezettem, amire szükségem volt, többszöri próbálkozás, és még folyamatban (lásd föntebb a nem vagyok túl rendszeres résznél).

2. Élelem
Ez egy fél! doboz
- Feliratkoztam egy Zöldségközösségbe: Évkerék Ökotanya
Ennél jobb dolog már rég nem történt velem. Nem én termelem meg amit megeszünk, de ismerem őket, szívvel-lélekkel készítenek elő, hoznak nekünk mindent. Egyidősek a gyerkőceink, egy a szívünk, lelkünk. És ez van a közösségünk minden tagjával. Leírhatatlan egy átadási nap a Waldorf suli udvarán. És igenis az utolsó levélig felhasználok mindent amit kapunk, mert nincs szívem kidobni. Jó példa a reteklevél pestom (ki tudta, hogy meg lehet enni? senki!), de olyan finom volt! Újra szívesen főzök, - jó, még mindig van, hogy nem úgy sikerül, nehéz levetkőzni a kapkodást számomra, a jelen-nem-létben főzést. De törekszem, és ha sikerül, nagyon szeretek elmerülni a gasztro-művészetben. 
Szóval reggelente zöld smoothie-kat iszom, eleinte egyébként zöld sokkom volt, ennyi salátát csak a kacsák esznek mifelénk, de megoldottam. Most meg már jön a "minden van bőséggel" szezon! :)
- Ja! És boldog húst eszünk. Nem kell felhördülni, valami olyasmik vagyunk, hogy weekday vegetarian, vagyis egy héten csak 1-2 alkalommal eszünk húst. És ez nem direkt jött. De nekem a nagymamámék is így ettek. Nyami főzelékek, levesek! Nyami pörkölt is, de akkor már a Bürge tanya tisztelettel tartott és levágott állataiból. Náluk is voltam még a tavaly nyári Élőfalu találkozón, irtó szimpatikusak, akár én is lehetnék ők. :) Fuck off ipari hús!
- És néha elmegyek a Mars téri piacra, csak nem nagyon ismerem még az árusokat, valahogy nekem kell ez hozzá
-Ha meg végképp izé, akkor azért a Tesco házhoz szállít, felhozza a harmadikra, de ilyenkor nem akarom tudni hogy mit. És szerencsére egyre ritkábban folyamodok oda.
Ez természetesen mind helyi, termelői, nem csak a címkéje az. Tudom, látom, elmehetek, megsimogathatom, kigyomlálhatom. Nem csomagolt, nem reklámozott, nem vegyszerezett, egy családnak biztos megélhetést ad. Ennyi. Megoldható.

Mi főztük ki, köszi Erika!
3. Méregtelenítés
Azt hittem ez a téma nem is érdekel, de az ökokörben ketten is a lányok közül nagy boszorkánykonyhások, méreg(telenítés)keverők. Úgyhogy:
- szappant főztünk együtt
- mosószappant vettem (használt zsiradékból főzöttet), amiből házi mosógélt főzök
- saját fogrém recepttel kísérletezem
- csak ecettel és mosószódával takarítok (ez már eddig is nagyjából így volt)
- gyógyszer is csak végső megoldás, bár tény, hogy a migrénre és a bölcsirandomvírusra nem találtam még kíméletes megoldást...

4-5. Energia és Víz témában van még mit tudatosodnom. Nagyjából követem a számlákat, nem nagyon hagyok standby-on (meg nincs is TV-m, hihi), fűtés-hűtés, amennyire lehet odafigyelve, csapvizet iszom, de a hosszú zuhanyokról és a folyóvízzel mosogatásról nagyon nehezen megy a leszokás pölö. 

Gilisz-tanya
6. Hulladékban nagyon izgi dolgokba vágtam!
- Giliszta komposztom van az erkélyen, így. Totál működik, nem urban legend, nem büdös, szépen gyártják a srácok a jövendőbeli elsuskázandó virágföldet, mert ennyi biozöldség levelekből, hulladékból termelt komposztot ki az ég bír elhasználni??? ;)
- Újra mosható pelusozok, ezt már korábban kikísérleteztem, beszereztem, ha már van, akkor meg használjuk Boldival. Bár csak otthon, a bölcsiben marad az eldobható. Sőt, tudom, hogy ez már extra extrém, de még a mosható egészségügyi betét kipróbálása is a közeli tervek között van. Hát igen, ez már a vég kezdete! :) Így nem 1 tonna, csak fél tonna pelenkaszemetet gyártunk...
- Így kb. egy héten alig bírok egy fél zacsi szemétbe menő szemetet legyártani, elképsztő. ZeroWaste avagy Nullahulladék. Szinte.
- A szelektívet meg elviszik zsákban háztól. Meglátogattuk a hulladékfeldolgozó telepet, baromi jó tanulmányi kirándulás: sokk, undor, csalódás, megkönnyebbülés, rácsodálkozás, minden van benne, majd még írok róla.
- Éééés! A legjobb! Csináltunk egy upcycling workshopot a lányokkal, azaz hulladékból, haszontalanból kreativitással újat, szépet, szeretnivalót alkottunk. Ebbe mind nagyon beleszerettünk, így ennek még biztosan folytatása következik. Fotókat majd a megfelelő posztnál keressetek!

7. Egészség, no stressz

Meditatív borsófejtés
Ezt fejben játszom, na jó, meg testben.
Jógázni nem tudok annyit, nem tudom mi van, de most arra kevés jut. A napi feladatokba próbálom beépíteni a lassulást, belemeditálást, elmélyülést, flowt, ilyeneket. De még sportolni is újra kedvem támadt. Eddig ennyi. Kedv, de az se semmi. :)
4 órában dolgozom, tudom, hogy ehhez eszméletlen nagy szerencse is kell, nem sok az ilyen lehetőség. De mindenkinek ezt kéne. Képzeljétek el, hogy fele munkátokat szépen összecsomagolnátok, és odaadnátok valakinek, akinek meg nincs. Kész! Hiányozna? Világbéke, minden probléma megoldva. Miért nem? Csináljuk már!
Én így örömömet lelem abban amit csinálok, van időm gyerekre, kutyára, családra, házimunkára, néha még alvásra is. No mindegy, csak úgy mondom.
Meg kifestőztünk a csajokkal, nem tudom, ismeritek-e a felnőtteknek készült kifestőkönyveket, lehet hogy gagyinak hangzik, de nagyon felszabadító program. Már a munkahelyen is szerveződik valami ilyen. :)

8. Közlekedés: Bringa, bringa, bringa! Szeged, Szeged, Szeged!
Olyan, mint Hollandia, mindenki bringázik, csinosan, slamposan, szabályosan, szabálytalanul, éjjel, nappal, gyerekkel, kutyával! Úgy sajnálom, hogy nem fotóztam le nektek, de egy csöves-hippi fazonnak van egy virágokkal és zászlókkal szinte Harley Davidsonra turbózott bicaja a városban, na az mindent elmond! :) Fogalmam sincs mivel hova lehet tömegközlekedni, mindenhova bringázok, viszem Boldit, vagy alkalomadtán hatalmas adag zöldségeket a gyerekülésben.

Hát ilyen az élet, szeláví!
Így visszaolvasva kicsit hencegős extrém hippis itt-ott a dolog, de egyrészt nagyon büszke vagyok minderre, másrészt tényleg azért írom le, hogy lássátok ilyen is van. Ilyen UFÓ is él a Földön! :) A fene tudja, hogy mennyi marad meg belőle és meddig, mert ezek is "csak" szokások. A legtöbbjére az utóbbi pár hónapban szoktam rá, és van ami,már szokás egy ideje, eléggé elmélyült. Mindig változunk, és néha még jó szokásokat is levetkőzünk. De ami fontos, értékes számodra, arra sosem késő rászokni, sosem késő változtatni, sosem késő megélni. Pötty.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése