2012. május 5., szombat

Alíz Lö'Potty to SzalmaLand

Ma beleestem! A nyúl varázslatos üregébe egy napra. De ne aggódjatok, semmi bizarr, semmi sugárfertőzött répa. ;)
Reggel a tükörbe néztem és hirtelen azt gondoltam, hogy inkább a szalmahajúak konferenciára kéne mennem, de aztán szerencsére a szalmaépítőkére mentem!

Van nekem egy kedves barátném, aki történetesen építész, és történetesen már sokkal régebb óta érdekli az organikus építészet, mint engem. Makovecz Imre bácsi szárnyai és szellemisége alatt nőtt fel, és amint kiderült a tervem, az is kiderült, hogy az ő fantáziáját is régen mozgatja, hogy hogyan lehet az építészetben megvalósítani, hogy sokkal kevésbé pazarló módon, a természettel harmóniában élő, és lélekkel rendelkező otthonokat tudjon építeni. Na, erre elvitt ide.

Már a megkésett érkezésünkkor fincsi bioszendvicsek látványa fogadott minket, és Zsu építész ismerősei, évfolyamtársai. Úgy tűnt nekem, hogy kis közösség ez, de a nap végére azt láttam, hogy szerencsére elég kitartó, és épp fejlődésnek induló, sok új, érdeklődő tehetséggel.
Én voltam ma ott a laikus, így előre is elnézést kérek a szakemberektől, ha most a bejegyzésben valamit nem jól idézek, vagy adok vissza, de én az ehhez nem értők (vagy néha úgy érzem, hogy a semmihez sem értők, inkább ide-oda tologatók) táborához tartozom. :) Viszont a mai nap végére és közben többször is olyan lelkesedés fogott el, hogy néha felkiáltottam és pattogtam a széken! Szóval ha ezek az emberek kitartanak, rengeteg értéket tudnak teremteni, maguknak, de például nekem is, aki mindenképp valami olyan házat, otthont szeretnék majd, ami azok keverékéből áll össze, amikről ma hallottam.

Volt ott minden, födémek, szarufák, szigetelések, a felét nem értettem, de mondom, mi az, amit igen, és nagyon megfogott:

- Napházak, bioklimatikus házak: Pécsett már a '80-as években épült egy olyan kísérleti passzív ház, ahol még a passzív eredeti értelmében, csakis tervezési eszközökkel, tájolással, árnyékolással és társaival teremtették meg a hőtartás, szellőzés, energiamegtakarítás olyan működését, aminek Japántól Spanyolországig akkor minden szakember a csodájára járt. Sajnos pár év múlva ez a kezdeményezés megfulladt a további támogatás hiánya miatt, ám a ház azóta is áll, és tökéletesen működik, de a méréseket, és az eredményeket sosem tudták méltó módon publikálni. Manapság pedig passzív ház néven sokkal inkább a gépesítési eszközökkel zárt rendszerré tett házakat értjük, amik gondolom szintén tök jók és gazdaságosak, de számomra nem tetszik annyira, hogy nem nyithatom ki az ablakot... Hasonló módszert használnak az akvapóniások, akiket én megtaláltam a neten az üvegházak, fóliasátrak tájolásához, tehát a módszer nemcsak lakóházakban alkalmazható.

- Aztán ott van a magyar népi építészet motívumainak használata a tervezésben, hagyományaink nagyon jóérzésű felélesztése, továbbvitele modern otthonokba. Lelkes homlokzatok, hármas tagolás, antropomorf, szerethető külsejű, belsejű házak, tornácok. Spirituális előadás volt a javából. Átvillant az agyamon, hogy mennyit magyarázunk bele abba, amit látni szeretnénk, de a végére arra jutottam, hogy abban én is hiszek, hogy nem véletlenül születtem ebbe a szép-szerencsétlen kis országba, és sok hagyomány él a szívemben, örülnék ha a házam homlokzatát napról, holdról, csillagokról szóló népdalról mintázott képi megjelenítés díszítené, végülis. :)

- És hát a gyakorlati megvalósítás végtelen lehetőségei, a természetes anyagok: szalma, vályog, mész, nád, kender, fa, festékek, olajok, szigetelések... Rengeteg lehetőséget rejtenek, olyan tulajdonságokkal bírnak, amire sosem gondoltam volna. Vannak korlátaik és nehézségek az építésben, kísérleti módszerek, de szemmel láthatólag működik a dolog. Mára úgy tűnik, hogy a világban sok helyen sokkal könnyebben, de talán mostantól Magyarországon is a jogi szabályozás is elkezd kedvezni ezeknek az anyagoknak, és nemcsak partizánakciók és bürökratikus harcok végtelenje után építhet az egyszeri ember, mint mondjuk én ilyen szívének kedvest. Bár azért harcolni még kell szerintem, még mindig nem olyan egyszerű, mint lehetne.

Ne csak olyan varázsházakra gondoljatok, mint amiket talán már láttatok általam megosztani, amik fölből kibúvó hobbit-otthonoknak néznek ki (bár szerintem gyönyörűek!). A legtöbb házról az épület felépülte után nem lehet megmondani, hogy szalmából épült, épp ezért hagynak a falon belül egy "igazságablakot", amely szabadon hagy egy kis szalmát, így mutatva a belső értéket. Jó, mi?! :)
Olyan modern, minimál stílusú, kenderből (de kb minden kenderből!) épült, és berendezett kétszintes házat láttam ma egy videón, kb. 180 nm, ha jól emlékszem, és a havi energiaköltsége 4000 Ft-nak felel meg... És egy másik magyar példában hasonló, 100nm fölötti otthon egész éves! fűtésköltsége 45000 Ft-nak megfelelő tűzifa megvásárlása...
Az üzemeltetési, fenntartási, energia (szél-, víz-, nap-, stb.) használati lehetőségeiről szívesen hallottam volna még. Hogy vajon megoldható-e, hogy közművesítés nélkül meglegyen minden komfort, vagy elég sok belőle, hogy észre se vegye az ember, hogy organikus házban él? Csak abból mondjuk, hogy gyönyörű, kényelmes és harmonikus. :)

És a nap végén még egy meghívót is kaptam hasonló gyogyósok közé, mint én, május 12-én a Margit szigeten lesz ez, hát kinek szól, ha nem nekem?! :)

M E G H Í V Ó !

Életmódváltás - Vidékre költözés - Önellátás - Közösségi gazdálkodás

Ha ilyesmiken jár az eszed, de még nem tetted meg a NAGY lépést, gyere el
-> a Margitszigetre, a Japán kerthez
-> május 12-én 10-től 18 óráig
és ismerd meg sorstársaidat, add tovább tapasztalataidat vagy hallgasd meg
másokét!
A találkozó ingyenes, viszont szükség van a közreműködésedre: hozz pokrócot,
enni-innivalót és a barátaidat :-)

Egyre többen érezzük, hogy változni - változtatni kellene. A lehetőségek
széles tárháza áll nyitva előttünk (ökofalvak, biofarmok, kisközösségek)
és a kommunikáció is gyorsabb a világháló segítségével, de talán a
bőség zavarában vagy a berögzült szokásaink miatt végül kevesen jutunk
megoldásra. Sajnos a keresgélő emberek sokszor egymásról sem tudnak ... ezen
szeretnénk változtatni. Hozzuk össze a hasonlóan gondolkozókat! Tanuljunk
azoktól, akik előttünk járnak! Lépjünk együtt a tettek mezejére!

Hasznos tudnivalók:
A helyszín a Margitsziget Árpád-híd felöli végénél van, a 26-os buszról a
"Szállodák" megállónál kell leszállni. A Japán-kerttől (ahol sok kis tó van)
az Árpád híd felé (észak-keletre) kb 100 méterre leszünk, a gesztenyefáknál.
Ha nem találnád meg a helyet, hívj bátran!
Ha tudsz, hozz házi készítésű sütit és majd kínálj meg másokat is :-)
WC és mosdó van a közelben (150 Ft), de szükséged lehet
mini-urbánus-túlélőkészletre (wc papír, víz, stb.)
Folyamatos eső esetén máskor tartjuk meg a találkozót!
Ha jelzed részvételi szándékodat és a számodra legérdekesebb témákat, az
nagy segítség a szervezőknek, de nem kötelező.
Kapcsolat: Böhm Géza - gaz4@freemail.hu - (30) 4076493
Bármikor becsatlakozhatsz, de vedd figyelembe, hogy délelőtt lesz
bemutatkozás és játék, délután pedig eszmecsere és együttműködési
lehetőségek megbeszélése.
Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

2 megjegyzés:

  1. Jó ez a kezdeményezés, aminek a meghívóját megosztottad Évi. Kár, hogy nem leszek akkor otthon.

    Tetszett, ahogy a "mit akarunk belelátni" és a "végülis" dolgokat összehoztad a magyar építészeti hagyományokkal kapcsolatban. Fontos, hogy néha viccesen-ironikusan tudjunk hozzáállni magasztos témákhoz is, mert a lendület mellett azért a józan ész az, ami előreviszi a világot.

    A szalmával kapcsolatban két dolog jutott eszembe: mennyire tűzálló? Továbbá ha az építőanyagba keverik bele valahogy, akkor nem rontja egy ház szerkezeti stabilitását?

    Móni

    VálaszTörlés
  2. Úgy van ez a szalma dolog, hogy tömör szalmabálákat használnak a felépített fa szerkezetet kitöltve, így a stabilitás oké, szigetelőanyag a szalma és valami 120 kg/m3 sűrű, majd az egészet vályogtéglával, és/vagy vályog betapasztással kívülről belülről vakolni kell, és így a teszt alapján valami 1800 fokig volt 45 percig tűzálló, asszem, kapott vmi minősítést is. Meg használják úgy is a szalmát, hogy már meglévő házat, vályogházat szigetelnek vele, és tizedére csökken az energiafelhasználás. A ház alapját hagyományosan kell csinálni a vízzárás miatt és a rágcsalóvédelemre kell még figyelmet fordítani, amik nekem emellett először eszembe jutottak, de úgy tűnt, h ez mind megoldható.

    VálaszTörlés